6.2.12

112

hittar en missbrukare som tappat skon och ramlat på gångväg. han verkar finsk och rätt snäll (men ja, kan inte kommunicera eller gå). medan vi väntar på ambulansen/polisen återfår han plötsligt talförmågan och säger: "förra veckan dödade jag en man. med kniv. ***** hette han." jag låtsas som om han just inte sa det där. sen blir han orolig: "vilka är det som ska komma?". jag har ingen aning om de skickar polis eller ambulans till en full man som ramlat, men eftersom jag inte i första hand beskrev honom som ett fyllo över telefonen utan som en man som ramlat och kanske legat länge i kylan så kom ambulansen. de var lagom snälla, inte lika snälla som missbrukaren, det såg jag. men de bestämde sig för att skjutsa hem honom till behandlingshemmet helt enkelt. skönt, för honom. han var tacksam och vinkade glatt.
någon minut innan jag stötte på honom stod jag i en kö på coop forum - alla kassaapparater gick sönder precis som mitt köp skulle gå igenom, krångel - och jag tänkte: "åååhå vilket slöseri på min dyrbara tid, jag hade kunnat vara hemma nu" men när han behövde hjälp, väntade jag så gärna, hade kunnat stå nere på gatan hur länge som helst - så skönt att slippa värdesätta sin tid så himla mycket