1.5.11

källarhålet

1. Jag är en sjuk man, en elak man, en frånstötande man. Jag tror att det är en leversjukdom jag har. Förresten begriper jag inte ett dyft av min sjukdom och vet faktiskt inte riktigt ens vad det är som gör ont. Jag tar inte behandling hos läkare och har aldrig gjort det, fastän jag hyser aktning för läkarvetenskapen och doktorerna. Dessutom är jag ytterst vidskeplig, åtminstone tillräckligt för att hysa aktning för läkarvetenskapen. (Jag är bildad nog för att inte vara vidskeplig och ändå är jag det.) Nej, ser ni, det är av elakhet som jag inte vill ta någon behandling. Det där förstår ni nog inte. Nej, men ser ni, jag förstår det. Jag är naturligtvis inte i stånd att förklara för er vem det egentligen är som jag i det här fallet förargar med min elakhet; jag vet utmärkt väl att jag inte kan reta läkarna med att inte ta behandling hos dem; jag vet bättre än någon annan, att jag med allt det där bara skadar mig själv och ingen annan. Men ändå är det av elakhet som jag inte går till läkare. Det gör ont i levern, nå så låt det göra ännu värre ont.